Toerisme in PURMEREND, ontdek hieronder de mogelijkheden van Toerisme in PURMEREND.

Toeristen Purmerend, Toerisme Purmerend


Toerisme in Purmerend, u vindt hier alles over toerisme, recreatie of uw dagje uit in Purmerend. Alle toeristische attracties en toeristische bezienswaardigheden in Purmerend handig bij elkaar. Toerisme in Purmerend, Purmerend Toerisme.



Purmerend is een stad en gemeente in de regio Waterland in de Nederlandse provincie Noord-Holland. De gemeente Purmerend telt 78.846 inwoners en Purmerend heeft een oppervlakte van 24,52 km². De gemeente Purmerend maakt deel uit van de plusregio Stadsregio Amsterdam. Purmerend is vooral geliefd bij forenzen.

Geschiedenis van Purmerend
Purmerend is als kleine handelsnederzetting voor de visserij en scheepvaart ontstaan tussen de meren Purmer, het Beemster en de Wijde Wormer. De naam Purmerend is als volgt te verklaren: “het leght aan ’t eynde van de Purmer, ’t welck een meir oft binnenwater was, maer namaels droogh en tot landt gemaeckt”. Purmerend was rond 1340 een gehucht, maar kwam daarna tot bloei. Willem Eggert mocht in 1410 van graaf Willem de Zesde een eigen kasteel bouwen dat in 1413 gereed kwam; slot Purmersteijn. Purmerend kreeg in 1434 stadsrechten. Vanaf 1392 bezat Purmerend twee kloosters, waarvan het St. Ursula het bekendste was; dit bevond zich op de plek van de huidige Koemarkt. De overwinning van de Watergeuzen op de Spanjaarden maakte in 1572 een einde aan de kloosters. Het kasteel Purmersteijn werd rond 1671 bewoond door Jacob F. Hinlopen; het werd afgebroken in 1741 omdat het in verval was geraakt.


Door het verkrijgen van marktrechten kon Purmerend groeien als handelscentrum voor de nijverheid. Purmerend kreeg het recht op twee jaarmarkten en een weekmarkt, en sinds de 16e eeuw de bekende veemarkt. Van een plaats die voornamelijk gericht was op visserij en scheepvaart was begin 18e eeuw een stad ontstaan met nijverheden als drie brouwerijen, twee jeneverstokerijen, een buskruitmolen, een terpentijnstokerij, beide in in het bezit van Jan Frederik Berewout, een zeepziederij, een azijnmakerij, een touwslagerij, een scheepstimmerwerf en drie zaag- en meelmolens.

Purmerend is omgeven door polders, zoals de Purmer, Beemster en Wormer. Purmerend werd het marktcentrum van de omgeving, maar het bevolkingsaantal van Purmerend groeide langzaam. Pas na 1960 is de bevolking gegroeid van ongeveer 10.000 naar ongeveer 80.000 inwoners. Purmerend ligt gunstig ten opzichte van Amsterdam waar veel inwoners, vaak voormalig inwoners van de hoofdstad, werken.

Purmerend noemt zich met recht al jarenlang Marktstad, maar Purmerend was in 2003 ook vernoemd tot Kermisstad van Nederland. Naast de kermis is Purmerend vooral bekend om haar (vee-)markten. Na de vele veeziekten tussen 1995 en 2001 is de koe -en schapenmarkt niet meer in de openlucht toegestaan. De veemarkt is daarop verplaatst van het centrum naar industrieterrein, en is in private handen overgegaan.

Purmerend moet niet verward worden met Purmerbuurt, dat ook wel Purmer wordt genoemd, en tegen de stad aan tussen de gemeente Purmerend, Waterland en Edam-Volendam gelegen is, in het voormalig meer de Purmer.

Wijken in Purmerend
- Centrum
- Zuiderpolder
- Overwhere-Noord
- Overwhere-Zuid
- De Gors-Zuid
- De Gors-Noord
- West
- Purmer-Zuid
- Purmer-Noord
- Wheermolen
- Weidevenne
- Baanstee-West
- Baanstee-Oost
- Baanstee-Noord
- De Koog
- Molenkoog
- Hazepolder 


Kunst en Cultuur in Purmerend
 
Podia in Purmerend
- P3 Purmerend
- Theater De Verbeelding
- Theater
de Purmaryn 

Bioscoop in Purmerend
- Metro 


Musea in Purmerend
- Purmerends museum
- Museum Waterland 


Verkeer en vervoer
Purmerend ligt aan de Spoorlijn Zaandam - Enkhuizen en heeft drie stations: Weidevenne, Purmerend en Overwhere. Het busvervoer van Purmerend wordt verzorgd door Arriva; centraal punt is het busstation Purmerend Tramplein. De buslijnen 104 tot 108 rijden vanuit afzonderlijke wijken van Purmerend naar het centrum van Amsterdam en buslijn 100 rijdt vanuit Middenbeemster of De Rijp ook door Purmerend naar Amsterdam. Deze bussen rijden via een volledige busbaan in één richting naar het centrum van Amsterdam.


Ruim 60% van de totale woon-werk-pendel uit Purmerend gaat per auto. De A7 is de enige hoogwaardige autoverbinding met Amsterdam, maar Purmerend en de regio Waterland moeten deze verbinding delen met andere grote woongebieden als West-Friesland en Zaanstad. Gevolg is veel dagelijkse filevorming naar Amsterdam, zeker omdat het onderliggend wegennet een zeer lage verkeersprestatie kent. Dat is overigens mede het gevolg van de beruchte businvoeger op de N235 bij de Dollard, tussen Watergang en Het Schouw. De openstelling van de spitsstrook op de A7 tussen Zaandam en Purmerend heeft de files in de avondspits flink verminderd. In 2013 zal de Coentunnel zijn verdubbeld, en de verwachting is dat hierdoor de files verder zullen verminderen, mede omdat de tot op heden niet aflatende woningbouw in de regio's Waterland en West-Friesland langzaam maar zeker afneemt. Purmerend heeft immers gekozen voor "bloei in plaats van groei".


De gemeente Purmerend biedt in 2008 het hele jaar op de koopavond, zaterdag en de koopzondag gratis openbaar vervoer in Purmerend aan. Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn van de Amsterdamse metro naar Purmerend wordt door sommigen genoemd als een optie voor de toekomst. Dit wordt in Purmerend niet positief ontvangen, omdat het zou kunnen betekenen dat het fijnmazige busnetwerk ervoor opgeofferd zou moeten worden, wat ten koste zou gaan van de aantallen reizigers. De snelbussen zijn met hun vrije doorstroming naar de IJtunnel niet langzamer dan een metro, rijden met een hoge frequentie en stoppen, anders dan een metro, in veel wijken veel dichter bij het reizend publiek. Er is inmiddels geld vrijgemaakt om de busbaan langs de N235 door te trekken tussen de Dollard en Het Schouw, wat zowel voor de bus als voor het autoverkeer een verbetering van de doorstroming in de ochtendspits zal betekenen.







 

Schrijf hier uw reactie over deze plaats en win een Hotel Arrangement

Mooie andere plaatsen zijn:






PURMEREND Toerisme Purmerend vindt alles toerisme recreatie dagje toeristische attracties bezienswaardigheden in Purmerend handig elkaar Toerisme gemeente regio Waterland Nederlandse provincie Noord-Holland gemeente Purmerend telt inwoners heeft oppervlakte km² maakt plusregio Stadsregio Amsterdam vooral geliefd forenzen Geschiedenis Purmerend Purmerend kleine handelsnederzetting visserij scheepvaart ontstaan tussen meren Purmer Beemster Wijde Wormer volgt verklaren leght eynde ’t welck binnenwater namaels droogh landt gemaeckt” gehucht daarna bloei Willem Eggert mocht graaf Zesde eigen kasteel bouwen gereed kwam; Purmersteijn kreeg stadsrechten Vanaf bezat kloosters waarvan Ursula bekendste bevond huidige Koemarkt overwinning Watergeuzen Spanjaarden maakte einde bewoond Jacob Hinlopen; afgebroken omdat verval geraakt Door verkrijgen marktrechten groeien handelscentrum nijverheid recht jaarmarkten weekmarkt sinds bekende veemarkt plaats voornamelijk gericht begin nijverheden brouwerijen jeneverstokerijen buskruitmolen terpentijnstokerij beide bezit Frederik Berewout zeepziederij azijnmakerij touwslagerij scheepstimmerwerf zaag- meelmolens Purmerend omgeven polders zoals marktcentrum omgeving bevolkingsaantal groeide langzaam bevolking gegroeid ongeveer gunstig opzichte Amsterdam waar voormalig hoofdstad werken Purmerend noemt jarenlang Marktstad vernoemd Kermisstad Nederland Naast kermis bekend veeziekten schapenmarkt openlucht toegestaan daarop verplaatst centrum industrieterrein private handen overgegaan Purmerend verward worden Purmerbuurt wordt genoemd tegen Edam-Volendam gelegen Purmer Wijken Purmerend - Centrum Zuiderpolder Overwhere-Noord Overwhere-Zuid Gors-Zuid Gors-Noord Purmer-Zuid Purmer-Noord Wheermolen Weidevenne Baanstee-West Baanstee-Oost Baanstee-Noord Molenkoog Hazepolder  Kunst Cultuur Purmerend   Podia Theater Verbeelding Purmaryn  Bioscoop Metro  Musea Purmerends museum Museum Waterland  Verkeer vervoer Purmerend Spoorlijn Zaandam Enkhuizen stations Overwhere busvervoer verzorgd Arriva; centraal busstation Tramplein buslijnen rijden vanuit afzonderlijke wijken buslijn rijdt Middenbeemster bussen volledige busbaan richting Amsterdam Ruim totale woon-werk-pendel enige hoogwaardige autoverbinding moeten verbinding delen andere grote woongebieden West-Friesland Zaanstad Gevolg dagelijkse filevorming zeker onderliggend wegennet verkeersprestatie overigens gevolg beruchte businvoeger Dollard Watergang Schouw openstelling spitsstrook files avondspits flink verminderd Coentunnel verdubbeld verwachting hierdoor verder zullen verminderen heden aflatende woningbouw regio's afneemt immers gekozen groei" De biedt koopavond zaterdag koopzondag gratis openbaar vervoer doortrekken Noord/Zuidlijn Amsterdamse metro sommigen optie toekomst positief ontvangen kunnen betekenen fijnmazige busnetwerk ervoor opgeofferd koste aantallen reizigers snelbussen vrije doorstroming IJtunnel langzamer frequentie stoppen anders dichter reizend publiek inmiddels vrijgemaakt langs trekken zowel autoverkeer verbetering ochtendspits betekenen